NASZYM CELEM I NAJWYŻSZĄ WARTOŚCIĄ JEST STOSOWANIE DOBRYCH PRAKTYK W LECZENIU I OPIECE NAD CHORYM, ABY ZAPEWNIĆ BEZPIECZEŃSTWO PACJENTA I UZYSKAĆ JEGO ZAUFANIE

ISO

27 października 2010

Pliki do pobrania:

Raport funkcjonowanie Systemu Zarządzania Jakością  w SP ZOZ  w Pajęcznie.


Po trzech latach wdrażania w dniu 3 lutego 2010 roku SP ZOZ w Pajęcznie  po audycie certyfikacyjnym uzyskał certyfikat potwierdzający spełnianie wymagania normy Systemu Zarządzania ISO 9001:2008. Rok 2010 był rokiem  - wytężonej pracy nad doskonaleniem systemu. W pierwszej kolejności były prowadzone prace nad obszarami doskonalenia przedstawionymi w raporcie z auditu certyfikacyjnego.

 W efekcie :

1. Opracowano harmonogram przeglądu sprzętu i aparatury medycznej .

2. Uzyskano deklaracje zgodności dla urządzeń nie posiadających znaku CE w oddziale  Rehabilitacji Leczniczej .

3. Opracowano dowód na poinformowanie o przeciwwskazaniach do zabiegów fizykoterapeutycznych .

4. Opracowano procedurę QI - P - 04 „Nadzór nad niekorzystnym dla pacjenta  wynikiem laboratoryjnym" oraz QI - P - 03 „Nadzorowanie pomiaru podstawowych parametrów życiowych".

5. Dokonano weryfikacji planu higieny oraz identyfikacji osób wykonujących poszczególne jego elementy (Pielęgniarka Epidemiologiczna).

6. Dokonano analizy błędów przedlaboratoryjnych (Kierownik Laboratorium)

7.Opracowano standardy przygotowania pacjenta do badań RTG (Inspektor RTG).

8.Opracowano formularz Oświadczenia Pacjenta - zgody na leczenie oraz uzyskiwanie informacji, wglądu do dokumentacji oraz uzyskiwania dokumentacji przez osobę upoważnioną przez pacjenta w przypadku śmierci pacjenta.

9. Uporządkowano archiwum zakładowe.

10. Przeprowadzono szkolenia - 11 - przez Pełnomocnika ds. SZJ , 15 przez Pielęgniarkę Epidemiologiczną  i 10 przez Przełożoną Pielęgniarek. Szkolenia są udokumentowane u w/w osób .

11.Planowe audyty wewnętrzne odbyły się w miesiącach październiku i listopadzie i objęły one całość funkcjonowania systemu zarządzania. (dokumentacja dostępna u Pełnomocnika ds. SZJ)

 
Audytorów wewnętrznych przygotowano do prowadzenia audytu wewnętrznego w SP ZOZ
w Pajęcznie w oparciu o ocenę ryzyka medycznego. Audyty  wewnętrzne  oprócz  roli kontrolowania stały się  jedną z metod szkolenia personelu . Wszyscy audytorzy mieli za zadanie przeprowadzić audyty w danej komórce organizacyjnej  wskazując ryzyko wystąpienia zagrożenia. Każdy element naszego zakładu lub jego otoczenia np.: sprzęt, czynność, narzędzia, może spowodować  wystąpienie zdarzeń niepożądanych, co w efekcie może doprowadzić do powstania strat.

Mając więc na celu :

  • bezpieczeństwo pacjenta ;
  • bezpieczeństwo personelu ;
  • Jakość usługi medycznej
diagnozujemy ryzyko aby się go pozbyć .Identyfikacja  ryzyka, jego analiza i ocena to pierwsze kroki  standardu nowoczesnego  zarządzania  w warunkach placówki ochrony zdrowia - Zarządzania Ryzykiem .W medycynie mamy wiele obszarów wystąpienia ryzyka
i ogromne prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń niepożądanych, których skutki są zgubne. Dlatego też wiele uwagi poświęcamy tym tematom, personel jest coraz bardziej świadomy, że zarządzanie jakością to ład, porządek i przede wszystkim bezpieczeństwo.  Audyty wewnętrzne pozwalają  zatem eliminować  błędy i wszelkiego rodzaju braki. Niektórzy pracownicy już na dzień dzisiejszy nie wyobrażają sobie pracy bez SZJ.

12. Przeprowadzono ankietę badania satysfakcji pacjentów w szpitalu w Pajęcznie,
w Rejonowej Przychodni Specjalistycznej w Pajęcznie  w  GOZ Nowa Brzeźnica, Strzelce Wielkie i Siemkowice. Raport z ankietowego badania satysfakcji pacjentów znajduje się
u Pełnomocnika SZJ.

13. Dnia 03.12. 2010 r. odbył się  audyt okresowy przeprowadzony przez niezależnych audytorów  DNV .

Wdrożony SZJ wpływa na realizację wszystkich procesów w SPZOZ - przykłady :

- Profilaktyka zakażeń szpitalnych (ostatnia opracowana procedura epidemiologiczna QP-E-05  „ Rejestr zakażeń szpitalnych i tryb przekazywania tej informacji" );

- Nadzorowanie dokumentacji pacjentów (znowelizowana procedura  QP-L/P- 01  wydanie II  „Dokumentowanie świadczeń w SP ZOZ w Pajęcznie" z dnia 21.02.2011 r.

Zarządzanie infrastrukturą , żywienie, zarządzanie systemem szkoleń  i wiele jeszcze innych procesów. Z całą więc odpowiedzialnością stwierdzam, że wdrożony SZJ odpowiada specyfice SPZOZ i jest dla niego przydatny. Będziemy nadal ten system rozwijać
i  doskonalić  ponieważ  zarządzanie jakością się opłaca. 

 

Anna Bzdak

Pełnomocnik Dyrektora d.s. systemu zarządzania jakością


Kalendarz wydarzeń
grudzień 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Kontakt
Telefon alarmowy: 999, 112
Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Pajęcznie

ul. 1 Maja 13/15,
98-330 Pajęczno

+48 34 311 16 63
+48 34 311 27 62
+48 34 311 14 03
+48 34 311 24 04
+48 34 311 10 62
+48 664 014 900