Regulamin świadczenia Teleporad w SP ZOZ w Pajęcznie
REGULAMIN
świadczenia Teleporad
w SAMODZIELNYM PUBLICZNYM ZESPOLE OPIEKI ZDROWOTNEJ
w Pajęcznie
§ 1
Użyte w niniejszym regulaminie określenia oznaczają:
1) SPZOZ w Pajęcznie –Ośrodek Zdrowia w Pajęcznie, Gminny Ośrodek Zdrowia w Strzelcach Wielkich, Gminny Ośrodek Zdrowia w Nowej Brzeźnicy.
2) Pacjent – osoba fizyczna, w tym również osoba małoletnia, korzystająca ze świadczeń zdrowotnych w SPZOZ w Pajęcznie w ramach Teleporady;
3) Regulamin – niniejszy regulamin;
4) Osobę udzielającą Teleporad – lekarz, pielęgniarka lub położna, którzy udzielają świadczeń w SPZOZ w Pajęcznie;
5) Teleporada – wizyta realizowaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
6) System teleinformatyczny – zgodnie z art. 2 pkt. 3 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną to zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne;
§ 2
- Teleporady udzielane są w ramach następujących zakresów:
- medycyna rodzinna (POZ);
- ambulatoryjna opieka specjalistyczna(AOS);
- Teleporada obejmuje udzielenie porady medycznej, w tym w szczególności:
- przeprowadzenie badania podmiotowego,
- omówienie wyników badań diagnostycznych,
- przepisanie i przedłużanie leków (e-recepta),
- udzielenie informacji co do przyjmowanych leków,
- wystawianie i przedłużenie zwolnienia lekarskiego (e-ZLA),
- skierowanie czy zlecenie na wyroby medyczne (e-zlecenie),
- sugestię bezpośredniej wizyty w placówce, jeśli będzie taka konieczność,
- kierowanie do diagnostyki laboratoryjnej w kierunku wirusa SARS-CoV-2 (POZ).
- Teleporady świadczone są nieodpłatnie dla pacjentów ubezpieczonych. Podstawą przyjęcia Pacjenta w ramach świadczeń finansowanych przez NFZ jest posiadanie stosownych uprawnień oraz dokumentów umożliwiających jego identyfikację. Uprawnienia do świadczeń potwierdza się za pomocą systemu E-Wuś. W przypadku negatywnej weryfikacji pacjent może potwierdzić prawo do świadczeń poprzez:
a)przedstawienie dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń -przesyłając skan dokumentu na adres e-mail SPZOZ w Pajęcznie;
b)złożenie oświadczenia o przysługującym Pacjentowi prawie do świadczeń- przesyłając skan dokumentu na adres e-mail SPZOZ w Pajęcznie.
- System teleinformatyczny stosowany podczas udzielania Teleporad w SPZOZ w Pajęcznie to KS-SOMED oraz telefon.
- Warunkiem korzystania z Teleporad jest:
- rejestracja Pacjenta;
- W przypadku Pacjentów małoletnich czynności, o których mowa w niniejszym Regulaminie, wykonuje opiekun prawny Pacjenta.
§ 3
- Rejestracji Pacjenta można dokonać:
✔ telefonicznie, pod numerami telefonu
Ø Ośrodek Zdrowia w Pajęcznie: 459 595 700; (34) 311 25 85;
Ø GOZ w Nowej Brzeźnicy : 459 595 075; (34) 311 96 58
Ø GOZ w Strzelcach Wielkich: 459 595 065; (34) 311 07 89
✔ stacjonarnie w budynku Ośrodka Zdrowia w Pajęcznie; GOZ w Strzelcach Wielkich oraz w GOZ w Nowej Brzeźnicy w rejestracji .
- W trakcie procesu rejestracji Pacjent zobowiązany jest podać swoje dane osobowe:
- imię i nazwisko,
- numer PESEL,
- adres zamieszkania,
- numer telefonu,
- w przypadku Pacjenta małoletniego – imię, nazwisko i numer PESEL opiekuna prawnego.
3.W trakcie rejestracji Pacjent ustala z pracownikiem SPZOZ w Pajęcznie datę i godzinę Teleporady. Teleporada jest realizowana:
– nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobistego, albo
– w późniejszym niż określony powyżej, terminie ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
4.W przypadku, gdy udzielenie Teleporady wymaga dostarczenia przez Pacjenta dodatkowych informacji/dokumentów (np. wyników badań), Pacjent zobowiązany jest przekazać je lekarzowi najpóźniej na 3 godziny przed rozpoczęciem Teleporady. W tym celu Pacjent przesyła konieczną dokumentację w formie skanu (w formacie pdf) na adres mailowy:
-Ośrodek Zdrowia w Pajęcznie: przychodnia@spzozpajeczno.pl
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Strzelcach Wielkich: ozstrzelcewlk@spzozpajeczno.pl
- Gminny Ośrodek Zdrowia w Nowej Brzeźnicy: oznowabrzeznica@spzozpajeczno.pl
Zaleca się przesłanie dokumentacji w pliku zaszyfrowanym. Przesłane dokumenty dołącza się do dokumentacji medycznej Pacjenta.
§ 4
- Pacjent ma prawo rezygnacji z Teleporady najpóźniej 60 minut przed wyznaczonym terminem Teleporady. O rezygnacji Pacjent zawiadamia SPZOZ w Pajęcznie telefonicznie zgodnie z §3. ust. 1.
- W przypadku, gdy udzielenie Teleporady w pierwotnie ustalonym terminie jest niemożliwe, SPZOZ w Pajecznie niezwłocznie informuje o tym Pacjenta ustalając z nim nowy termin wykonania usługi.
§ 5
W celu wykonania usługi, wyznaczony lekarz kontaktuje się z Pacjentem telefonicznie. Trzykrotne niepodjęcie kontaktu przez Pacjenta w odstępie nie krótszym niż 5 minut jest równoznaczne z odstąpieniem przez Pacjenta od Teleporady.
§ 6
- SPZOZ w Pajęcznie ustalając tożsamości pacjenta dokonuje tego w oparciu o:
- dane, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 849), które przekazane zostaną za pośrednictwem systemów łączności, oraz
- na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej.
- Lekarz weryfikuje tożsamość pacjenta na podstawie danych, o których mowa w § 3 ust. 2, przekazanych przez pacjenta w trakcie rejestracji oraz przedstawia Pacjentowi informacje o tym, w jakim zakresie jest w stanie mu pomóc, oraz o tym, jakie są ograniczenia związane z Teleporadą. Instruuje również pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie Teleporady.
- Lekarz powinien we własnym zakresie ocenić, czy osoba, z którą nawiązano połączenie, jest na pewno Pacjentem, któremu miała zostać udzielona Teleporada.
- Kwestia dotycząca weryfikacji tożsamości pacjenta jest istotnym elementem udzielenia świadczenia zdrowotnego – rzutuje bowiem na zapewnienie poufności Teleporady, bezpieczeństwo świadczenia, możliwość dokonania wpisu w dokumentacji medycznej oraz zachowanie prawa do prywatności Pacjenta.
- Czas trwania Teleporady wynosi ok. 15 minut. W uzasadnionych przypadkach lekarz może przedłużyć czas jej trwania.
- W przypadku pacjentów małoletnich, w trakcie udzielania Teleporady obowiązkowa jest obecność opiekuna prawnego pacjenta.
- Obowiązkiem osoby udzielającej Teleporady jest dokonanie adnotacji w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie Teleporady.
- W przypadku przekazywania informacji dotyczącej stanu zdrowia pacjenta, w tym cyfrowego odwzorowania dokumentacji medycznej, za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, SPZOZ w Pajęcznie stosuje rozwiązania techniczno-organizacyjnych służących zapewnieniu transmisji dokumentów elektronicznych w postaci graficznej i tekstowej, w sposób zapewniający ich integralność oraz ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utraceniem, zmodyfikowaniem, nieuprawnionym ujawnieniem lub nieuprawnionym dostępem.
§ 7
Lekarz powinien zagwarantować, by Teleporada udzielana była w warunkach zapewniających poufność rozmowy:
- jeżeli lekarz korzysta z urządzenia, do którego dostęp mają osoby trzecie, przed rozpoczęciem Teleporady powinien on upewnić się̨, że korzysta z własnego konta w systemie. Wykorzystanie konta wspólnego (bądź konta osoby trzeciej) generuje ryzyko naruszenia tajemnicy lekarskiej oraz poufności rozmowy;
- w pomieszczeniu, w którym znajduje się lekarz POZ udzielający Teleporady, nie powinien przebywać nikt inny, chyba że jest to inny pracownik medyczny zaangażowany w udzielanie świadczenia telemedycznego lub inna osoba zaakceptowana przez pacjenta (np. tłumacz). Analogicznie, kanał komunikacji wykorzystywany do połączenia powinien zapewniać, że dostęp do niego będą miały tylko osoby upoważnione do uczestniczenia w Teleporadzie (nie powinno się więc wykorzystywać np. kont wspólnych);
- lekarz nie ma wpływu na to, czy pacjent korzystający z Teleporady przebywa w warunkach zapewniających poufność rozmowy. Pacjent powinien zostać poinformowany o tym, że w czasie rozmowy mogą paść informacje dotyczące stanu zdrowia – wobec czego powinien on zadbać o dyskretne warunki rozmowy;
- w przypadku wystąpienia niestandardowych sytuacji wskazujących na działanie złośliwego oprogramowania, lekarz POZ powinien wstrzymać się z udzielaniem Teleporad do czasu otrzymania profesjonalnej pomocy.
§ 8
- Lekarz powinien poinformować pacjenta o możliwości dostępu do e-recepty w ramach Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz innych sposobach dostępu:
- po wystawieniu e-recepty pacjent uzyskuje dostęp do dokumentu w ramach Internetowego Konta Pacjenta. Pacjent może otrzymać w drodze wiadomości SMS kod dostępu, na podstawie którego będzie mógł on zrealizować receptę,
- w celu zapewnienia dostępu do e-recepty poza Internetowym Kontem Pacjenta, lekarz powinien podyktować pacjentowi kod e-recepty wymagany do jej realizacji,
- w przypadku wystawienia recepty w postaci papierowej (np. na życzenie pacjenta), lekarz powinien poinformować pacjenta o możliwości odbioru dokumentu w siedzibie SPZOZ w Pajęcznie.
- Lekarz powinien poinformować pacjenta o konieczności odbioru dokumentu zlecenia na wyroby medyczne (z zastrzeżeniem rozwiązań przyjętych na czas epidemii):
- z uwagi na konieczność przedstawienia papierowego dokumentu, lekarz powinien poinformować pacjenta o konieczności odbioru dokumentu zlecenia z placówki SPZOZ w Pajęcznie;
- na czas epidemii COVID-19 Narodowy Fundusz Zdrowia umożliwił realizację zlecenia na wyroby medyczne na podstawie samego kodu zlecenia. Oznacza to, że lekarz może przekazać pacjentowi sam kod, na podstawie, którego świadczeniobiorca może zrealizować zlecenie.
- Jeżeli lekarz wystawia skierowanie w postaci elektronicznej, powinien on poinformować pacjenta o możliwości otrzymania e-skierowania w ramach Internetowago Konta Pacjenta (IKP):
- pacjent może uzystać dostęp do e-skierownia za pośrednictwem Internetowago Konta Pacjenta (IKP);
- jeżeli pacjent w posiadanym IKP zaznaczył, że wyraża chęć otrzymywania dodatkowych powiadomień, będzie mógł on uzyskać powiadomienie mailowe bądź wiadomość SMS informujące o wystawieniu skierowania. Powiadomienie zawiera kod dostępu, na podstawie którego pacjent może zarejestrować się w wybranej placówce medycznej;
- w przypadku, gdy pacjent nie wyraził chęci otrzymywania dodatkowych powiadomień w postaci elektronicznej, lekarz powinien przekazać pacjentowi wydruk informacyjny, na podstawie którego świadczeniobiorca może uzyskać określone świadczenia. Wydruk ten przekazywany jest również w sytuacji, gdy pacjent nie posiada IKP;
- lekarz powinien poinformować pacjenta o możliwości odbioru wydruku informacyjnego w siedzibie SPZOZ w Pajęcznie.
Uwaga: W okresie epidemii świadczeniobiorcy zostali do odwołania zwolnieni z obowiązku dostarczania oryginału skierowania w terminie 7 do 14 dni roboczych od dnia wpisu na listę oczekujących. Świadczeniobiorca zobowiązany jest jednak do dostarczenia skierowania w dniu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej wykonywanego na podstawie tego skierowania. W przypadku świadczeń telemedycznych, przy braku możliwości dostarczenia oryginału skierowania, pacjent może przekazać jego skan, zdjęcie bądź przekazać dane uwidocznione na tym skierowaniu.
- Lekarz musi upewnić się, że pacjent zrozumiał udzielone porady i sugestie dotyczące leczenia, i podjąć kroki, o ile to możliwe, w celu promowania ciągłości opieki. Lekarz powinien być świadomy i szanować szczególne trudności i niepewności pacjentów rozpoczynających korzystanie ze świadczeń telemedycznych.
§ 9
Lekarz orzeka o stanie zdrowia określonej osoby po uprzednim, osobistym jej zbadaniu lub zbadaniu jej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, a także po analizie dostępnej dokumentacji medycznej tej osoby (art. 42 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty).
§ 10
Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem obejmują świadczenia udzielane:
• w przypadku gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, z wyłączeniem świadczeń:
a) o których mowa w art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2020 r. poz. 514, z późn. zm.2)) oraz art. 15b ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 562, 567, 945, 1493 i 2401),
b) związanych z wydaniem zaświadczenia,
• podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych w deklaracji wyboru, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej,
• w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
• w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
• dzieciom do 6. roku życia poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego z wyłączeniem świadczeń, o których mowa w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 1749, 1873 i 2043).
§ 11
1.Wszelkie uwagi, reklamacje i skargi dotyczące Teleporad udzielanych w SPZOZ w Pajęcznie Pacjent Powinien kierować na adres e-mail spzozpajeczno@spzozpajeczno.pl lub tradycyjną poczta na adres SPZOZ w Pajęcznie ul.1Maja 13/15 , 98-330 Pajęczno.
2.Dane osobowe Pacjentów SPZOZ w Pajęcznie są przetwarzane w celu udzielania oraz zarządzania usługami medycznymi. Szczegółowe informacje są dostępne przy stanowiskach rejestracji oraz na stronie internetowej SPZOZ w Pajęcznie.
3. Wszelkie zmiany warunków i zasad udzielania Teleporad wiążą się ze zmianą niniejszego regulaminu.
4.W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie, zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
5.Regulamin wchodzi w życie z dniem 16.03.2021r.